Knarrholmen Festival
Snabbfakta
- Plats: Knarrholmen
- När: En helg i maj, 2011-2013
- Uppdragsgivare: Eget projekt
- Happy Spots uppdrag: Arrangör
- Medarrangörer: Elin Hedman (ehpr) och Rasmus Hansén (luxxury)
- Idé: Happy Spot
- Grafik och logga: Björn-Eric Abrahamsson och Emma Hässel
- Artister 2011-2013: Icona Pop, Lorentz & Sakarias, JJ, Marit Bergman, Jens Lekman, Säkert, Embassy, Makthaverskan, Alice B, El Perro Del Mar, Wintergatan m.fl
- Antal besökare: Ca 2000/år
- Antal volontärer: Ca 80/år
- Partner: Göteborg & CO, Kultur Ungdom
- Sponsorer: Newcastle Brown Ale, Brämhults Juice, Camel
I Göteborgs södra skärgård ligger ön Knarrholmen som för oss var kärlek vid första ögonkastet. Fram tills för några år sedan hade ön en liten butik, restaurang, 64 hyreslägenheter, en dansbana, fotbollsplan, badplatser och en stor öppen äng. En perfekt location för att arrangera en bekväm musikfestival i skärgården med närheten till stan. Efter samtal med öns dåvarande ägare fick Happy Spot tummen upp för våra planer och tillsammans med pr-byrån ehpr och skivbolaget luxxury startade vi 2011 popfestivalen Knarrholmen som hade tre lyckade år med ca 2,000 besökare/år.
Tillsammans skötte vi marknadsföring, artistbokningar, press, biljettförsäljning, hotellövernattningar, miljöuppbyggnad, grafisk profil, hemsida och volontärer. Happy Spot ansvarade även för budget, transporter, säkerhet, tillstånd, sjukvård, festivalmat och barer.
Film och klippning: Tim O´Driscoll. Ljud: Ryan Cook
Promofilmer: Philip Söderlund
Foto: Tim Kristensson